در حال بارگذاری ...
پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

تئاتر؛ نمایش تمامیت زندگی در صحنه است

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت: اهمیت و اعجاز عرصه تئاتر کودک و نوجوان، رسالت خطیری به دنبال می‌آورد و آن، اینکه تولید و ارائه‌ آثار نمایشی برای طیفِ مخاطب کودکان و نوجوان، دقتی خاص‌تر و ظریف‌تر داشته باشد.

به گزارش ایران‌تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در آستانه برگزاری جشنواره بیست‌و‌هشتم جشنواره تئاتر کودک نوجوان پیامی صادر کرد.

در متن این پیام آمده است: «چنانچه سال‌ها و شاید بتوان گفت تک‌تک روزها و لحظه‌های کودکی و نوجوانی را شیرین‌ترین و ماندگارترین و صدالبته، تعیین‌کننده‌ترین دوران از عمر شریف هر انسانی بدانیم؛ روشنای امیدبخش «بیست‌وهشتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوان»، شور و طراوتی متفاوت‌تر در دل تمامی مشتاقان سربلندی میهن اسلامی‌مان و اذهان آشنایان هنر نمایش در بیان ظریف نکات تربیتی و مؤلفه‌های فکری سازنده‌ شخصیت کودکان و نوجوان‌مان، بر خواهد انگیخت.

چراکه تئاتر، نمایشِ تمامیتِ زندگی در صحنه است و به راستی چه کسانی از کودکان و نوجوانان‌مان، مستعدتر به «تمرین نابِ زندگی» و سزاوارتر برای «رشد آگاهی و اعتماد به نفس» به منظور زیستنی مفیدتر و ارزش‌گراتر؟ 

البته اهمیت و اعجاز این عرصه، رسالت خطیری را هم به دنبال می‌آورد و آن، اینکه تولید و ارائه‌ آثار نمایشی برای طیفِ مخاطبی کودکان و نوجوان، دقتی خاص‌تر و ظریف‌تر را به جوهره متن و پیام آنچه در پیکره‌های تئاتری برای آنها ارائه می‌گردد، طلب می‌کند.

از این‌روست که بایستی با دانش و دلسوزی تعهدآوری، جریان‌های جاری در جهان کودک و نوجوان، از سویِ فعالانِ این حوزه، مورد شناسایی جدی قرار گرفته و در پیِ آن، ساخت اثری هنری در این ساحت را بسیار حرفه‌ای‌تر و عمیق‌تر دانست. دلیل اصلیِ برافراشتگیِ این عرصه در قامت بین‌المللی‌اش هم، همین گستردگی جهان فکریِ کودک و نوجوان و ظرافت‌ها و انتظارات برآمده از این عمق و ساحت از سوی خانواده‌های فهیم و ارجمند کشورمان و جامعه‌ تئاتر ایران اسلامی است. با عنایت به این منظر، اینجانب با تمام اعتماد و اعتقاد، مجموعه‌ سعی و کوششِ تمامی هنرمندان توانمندِ حاضر در این عرصه و نیز اهتمامِ همکاران و همراهان تلاشمندم در سراسر کشور، برای تحققِ شکل‌گیری این جشنواره در اردکان کهن زاد و صمیمی را ارج گذاشته و امیدوارانه تاکید می‌ورزم که با نگاهی دانش‌محور و تعهدآور به جایگاه و قدرت تاثیرگذاری آموزه‌های معنوی و اخلاقیِ موجود در متن فرهنگ و هنر ایران اسلامی، جامعه‌ نمایش کشور بتواند پنجره‌های ظریفِ تئاتر کودک و نوجوان را به تماشای صحنه‌هایی زندگی‌ساز و آگاهی‌بخش بگشاید تا به لطف حق، آفتاب سعادت و آزادگی، بی‌دریغ‌تر از همیشه به فردایِ فرزندان این آب و خاک تابانده شود؛ چراکه به یقین، افتخار و تکیه‌گاه ما آن چیزی است که با تلاش و آینده‌نگری، «تولید» می‌کنیم نه آنچه در رؤیاهای خود به آنها دل می‌بندیم؛ و باشد که این چنین باد و این چنین‌تر، ان‌شاءالله.»

بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار «تئاتر، تمرین ناب زندگی» و با هدف تقویت همدلی و همراهی، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، به دبیری امیر مشهدی عباس، اسفند سال ۱۴۰۲ در شهر تاریخی اردکان یزد برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/ دنبال کنید




مطالب مرتبط

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

نظرات کاربران